26. 04. 2024

GABLE STUDIO – pojďme s dobou a ukažme nejen dětem, že učení může být zábava

eventy

Lenka Gabrielová je jednou z účastnic soutěže Souboj Startupů, která i přes nelehké překážky, které si pro ni život připravil, šla a bojovala za svůj nápad. Díky své vášni do 3D technologií přivedla na svět SINET hry, kterými ukazuje, že učení nemusí být nuda a potvrzuje tak myšlenku J. A. Komenského, která říká, pokud je škola hrou, baví všechny a předá dětem mnohem víc. Jak vzniklo GABLE Studio a jaká pro ni byla účast v Souboji Startupů?

Lenka Gabrielová, founderka GABLE studia.
Lenka Gabrielová, founderka GABLE studia.

Představte čtenářům Vás startup.

Startup se jmenuje GABLE studio, který se zabývá tvorbou SINET her – což jsou především serious game, které slouží jako určitý typ vzdělávacích her, kdy do herního designu je napasován vzdělávací design a máme velice přiléhavý slogan.

Určeno pro vzdělávání, navrženo pro hraní!

Kromě SINET her se zabýváme také 3D digitalizací, takže různým 3D skenováním a modelováním. Dále poskytujeme konzultace v oblasti SG a gamifikace, digitalizace – 2D i 3D, a také jsme schopni vytvořit virtuální prohlídky.

Přibližte nám prosím, co pojem SINET game znamená.

SINET hry představují spojení slov – Simulační / serious, interaktivní, edukační a tvůrčí hry, což vlastně napovídá, jakými typy her se GABLE studio zabývá a které tvoří. Neděláme střílečky, děláme spíše příběhové hry, které hráče naučí a příjemnou formou jim tak pomohou k lepšímu pochopení a zapamatování.

Interaktivní aplikace Virtuální pitva švába
Interaktivní aplikace Virtuální pitva švába

Co bylo Vaší motivací pustit se do tohoto projektu?

To je hodně dlouhý příběh! Vždy jsem byla někde na pomezí – obrovský nadšenec do moderních technologií, ale zároveň mě zajímala hodně historie a přírodní vědy. Mezi těmito světy jsem v podstatě balancovala od základní školy, i přes celou střední školu. V době, kdy jsem se chystala na vysokou školu přišla možnost začít studovat Technickou podporu humanitních věd, no, co dodat, byla jsem „doma“.

Tento obor jsem šla studovat na Univerzitu do Hradce Králové, kde jsem se začala více orientovat na 3D technologie, od modelování až k digitalizaci a když přišlo téma mé bakalářské práce, začaly mi hlavou probíhat různé příběhy, které bych mohla zpracovat. Vzhledem k tomu, že mě vždy bavili Keltové, přišlo mi jako nápad vytvořit hru, ve které by hráči mohli zjistit k čemu jaké nástroje v Keltské době sloužily. Nápad jsem představila některým přednášejícím na univerzitě a jednomu z nich přišel tento nápad jako skvělý. Zmínil se, že kousek od Poděbrad v Dobšicích je významné keltské naleziště, ke kterému doposud nikdo nic nezpracoval. Což nám přišlo jako škoda, a proto jsme se této příležitosti chopili. Na základě toho vznikla první interaktivní aplikace, tehdy ještě celkem zjednodušená, ve které panáček Dobš se svým pejskem provází hráče po zmiňovaném pohřebišti. Hra obsahuje kroky a každý je interaktivní, najdeme tam také 3D modely nádob i mečů, které jsou doplněny popisky z výzkumů, objasňující hráči, jak se výzkumy od dob minulých posunuly do dob současných. I přes to, že se jedná o více jak deset let starou aplikaci, stále běží v muzeu u pohřebiště a školy a další návštěvníci, kteří muzeum navštíví si ji mohou zahrát. Do budoucna bych ji ovšem měla překopat. (smích)

Interaktivní aplikace Keltské pohřebiště v Dobšicích
Interaktivní aplikace Keltské pohřebiště v Dobšicích

Vaše minulost je velmi spojovaná s Toulouse, povězte nám o ní něco.

Na magistru jsem pokračovala na stejném oboru jako během bakalářského studia a dostala jsem se na stáž do jedné francouzské firmy v Toulouse, která se zabývá přímo 3D technologiemi v aplikacích pro muzejnictví, průmysl a medicínu. Mezi naši práci patřila například protetika prostřednictvím 3D tiskáren. V muzeu Staré Toulouse nám donesli kusy tělíček, nožiček, hlaviček soch, které jsme skenovali a díky tomuhle procesu jsme sochy dávali po částech dohromady. Něco z nich jsme museli dotisknout, doladit, ale vedlo to k tomu, že muzeum bylo nadšené, protože jsme vytvořili repliky sošek, které mohou dál sloužit pro návštěvníky.

Díky práci v Toulouse jsem se dostala také do společnosti Airbus, kde jsme skenovali Airbus Beluga, což je ten obrovský stroj, který převáží ostatní letadla. Tato stáž mi přinesla nejen cenná přátelství, ale také možnost následně studovat doktorát na půl v Česku na půl ve Francii. Během studia doktorátu v Toulouse, jsem se prvně narazila na termín serious game. Dostala jsem se také k digitalizaci, různým typům skenerů a získala vědomosti, jak je začlenit do hry.

Co byste chtěla, aby GABLE studio dokázalo?

Byla bych velmi ráda, kdyby bylo GABLE studio průkopníkem v muzejnictví a obecně ve vzdělávání na všech úrovních. Tudíž, aby se muzea více otevřela těmto moderním technologiím vzdělávání a tím více zaujala dnešní děti, které potřebují víc než chodit jenom kolem vitrín, kolem něčeho, na co si nemohou sáhnout. Protože pokud se nepřizpůsobíme době, pak děti přestanou lákat muzea, klesne zájem o vysoké školy a věda bude pozadu. Chceme ukázat nejenom dětem, že věda je prostě super!

V čem tedy vidíte přínos GABLE Studia pro současné děti?

Když se všechny možné předměty, které najdeme například v muzeích naskenují, tak kromě toho, že je můžeme vytisknout, a nejen děti si s nimi mohou hrát, jsme schopni  vzít tato digitální data, vytvořit z ní hru, ve které se hráč dozví úplně všechno ve virtuálním prostředí. Chtěla bych prostřednictvím her všem ukázat, že vzdělávání není jen nudná otročina a že Komenský měl skutečně pravdu, když říkal, že když je škola hrou, tak to skutečně všechny baví.

Chci dokázat dětem, že i předměty, které je nebaví, mohou být zábava.

Co pro Vás bylo v začátcích nejnáročnější?

Když jsem se vrátila z Toulouse, byla jsem naprosto vyšťavená a potřebovala jsem si od všeho toho spěchu odpočinout. Navíc jsem se čerstvě přestěhovala do Olomouce, kde jsem vlastně neznala nic, kromě Morového sloupu a do toho všeho přišla pandemie. Nejenom, že se vše zavřelo, ale lidé navíc přestali odpovídat i na emaily. Zpětně mi mnohé společnosti objasnily, že to bylo právě pandemií a nejistou budoucností, která s ní přišla. Pak se organizace ozvaly, ale to prázdné čekání, to bylo skutečně náročné.

Navíc se mi potom narodila dcera, což opět změnilo plány a v momentě, kdy už malá začala chodit do jesliček a já si říkala, že přišel ten správný čas, osud mi hodil klacky pod nohy a já musela začít navštěvovat onkologické oddělení a odstartovat svoji léčbu. V té době jsem to ale nevzdávala a začala jsem také navštěvovat Akcelerátor od ICOKU, kde jsem díky kolektivu přišla na to, že můj nápad se serious games opravdu není špatný a najednou kolem mě stálo dalších pět lidí, kteří šli do projektu semnou. Zdraví mi v té době nepřálo, což se někdy velmi projevovalo na celém projektu, ale i přes to jsme tvrdě makali, vymysleli název našeho startupu, přišli jsme s pojmem SINET game a přihlásili jsme se do Souboje Startupů.

Kolik členů je součástí GABLE studia?

Tým, který vzešel díky Akcelerátoru úplně celý nevydržel. Dvě kamarádky si šly svojí cestou, jedna z kamarádek nám pomáhá na půl a zůstali jsme tedy stabilně jen dva, já a můj kolega, který si zase přivedl svého kamaráda programátora. Současně jsme tedy na GABLE studio tři a jdeme budovat dál.

Navázali jste už nějaké spolupráce?

Máme skvěle našlápnuto. Navázali jsme spolupráci s Pamětí národa pro Střední Moravu. Která má obrovský zájem o naše hry. S Vlastivědným muzeem jsme navázali spolupráci, kam jsme dokonce jednu naši práci odevzdali těsně před tím, než jsem musela jít na operaci, což bylo opravdu na knap. Mimo to také pokračuje spolupráce s Pevností Poznání. Dáváme o sobě vědět, ukazujeme se, kde to jde a těšíme se na další příležitosti.

Náhled do SINET hry Dělo pro Pevnost Poznání Olomouc
Náhled do SINET hry Dělo pro Pevnost Poznání Olomouc

Kdo přišel s návrhem přihlásit se do Souboje Startupů?

Tak nějak jsme s touhle myšlenkou pracovali v našem týmu, který vznikl na Akcelerátoru. Jasně, že se mi ta idea líbila, představit GABLE Studio ještě dál, ale nechtěla jsem to říkat nahlas, abych nezněla moc namyšleně (smích).

Pořád jsem si říkala, že by bylo fajn se přihlásit. Finální verdikt přišel v momentě, když jsme měli interní schůzku. Kamarádka na mě během ní udeřila s otázkou, zda o Souboji Startupů uvažuji a bylo vymalováno.

Jak hodnotíte svůj Pitch Deck v Souboji Startupů?

To, že jsme se dostali do finále pro nás byl obrovský úspěch. Mezi finálem a semifinálem přišla ale další dávka imunologické léčby, což způsobilo, že mi nebylo na finále úplně nejlépe, protože to s tělem skutečně zamává. Prezentace díky mému stavu nebyla dle mého nejlepší, ale i tak vnímám jako úspěch, že jsme se do semifinále dostali a porotci náš nápad chválili.

Semifinále soutěže Souboj Startupů
Semifinále soutěže Souboj Startupů

Myslíte, že pro Vás byl Souboj Startupů přínosný?

Myslím si, že rozhodně ano. V rámci Akcelerátoru jsme byli mimo jiné i hodně vedení k tomu, jak náš projekt/záměr představovat. Souboj Startupů bylo takové vyvrcholení všeho našeho zkoušení a snažení a mohli jsme to zkusit opravdu na ostro. Už jsme nestáli jen před členy programu, ale před opravdovou porotou, najednou kolem nás byli další startupy, a to bylo opravdu skvělé. Nikdy mi nedělalo problém mluvit před lidmi, v minulosti jsem pět let přednášela na vysoké škole, ale přednášet odborníkům ve svých oborech, jako byl třeba ředitel Vědeckotechnického parku Olomouc, advokáti, pan Pavel Sedláček ze společnosti Esmedia a další inspirativní lidé, to bylo úplně jiné. Člověk byl skutečně nervózní, mokrý úplně všude, vzadu nám navíc během prezentace paní naznačovala, že nám naše dvě minuty slávy skoro končí a měli bychom si pohnout. Jednoduše všechny ty emoce a pocity, ty byly prostě super. Zároveň mi to potvrdilo, že nejde někam přijít bez přípravy a myslet si, že dělám něco strašně skvěle.

Kam s GABLE studiem dál míříte?

Chtěli bychom začít nezávisle na zakázkách, ačkoliv naší alfou a omegou je vyvíjet další zajímavé SINET hry, nebo rozpracovat více hru Praotce Čecha, který vznikl v rámci disertační práce. Další věc, která je v přípravě si zatím nechám pro sebe, aby byla větším překvapením.

Jste otevřeni spolupráce s investory?

To je dobrá otázka. Na jednu stranu je super, že investor přijde, vloží peníze a řekne makejte. Na druhou stranu je tam někdo další, kdo vstupuje do pravomocí a vkládá do nich svůj názor. Což je vždy dvousečná zbraň. Když se nám podaří navázat spolupráci s muzei a dalšími institucemi a zakázek bude dost, tak jsme schopni se zafinancovat sami a budeme nadále sami sobě pány. Tím ale nechci říct, že nechceme investory, pro naše připravované projekty jsou opravdu vítáni.

Ačkoliv je to bez investorů trnitější, bolestivější a náročnější cesta, ve finále nám přinese ovoce.

Další novinky

Šestý ročník Konference SMART Region přichází se čtyřmi tematickými bloky
09. 10. 2024

Šestý ročník Konference SMART Region přichází se čtyřmi tematickými bloky

Už příští pátek, 18. října 2024, proběhne v Olomouci, v prostorách Červeného kostela, šestý ročník Konference SMART Region. Akce přivítá odborníky z technologií, veřejné správy, startupů a kulturních a kreativních průmyslů. Cílem je podpora chytrých řešení a udržitelného rozvoje v regionech. Tento rok se zaměří na čtyři klíčové oblasti: Smart Průmysl, Startupy a digitalizace, Smart Region a Kulturní a kreativní průmysly, s důrazem na propojování odborníků a sdílení inovativních přístupů pro regionální rozvoj.

Více
Event
Believer – Digitalizace by neměla být opomíjena ani v církvích. Představujeme efektivní způsob pro správu vašeho společenství.
24. 07. 2024

Believer – Digitalizace by neměla být opomíjena ani v církvích. Představujeme efektivní způsob pro správu vašeho společenství.

V době pandemie nebyly zasaženy jen školy či zdravotnictví. Restrikce se týkaly také církví, které procházely nelehkou zkouškou. Matěj Plšek se svým kamarádem využili této příležitosti a přinesli na trh aplikaci, která představuje nejjednodušší a nejefektivnější způsob pro správu a propojení se společenstvím. Finanční příspěvky, komunitní akce nebo online Bible? To vše vám nabízí, výherce druhého místa v soutěži Souboj Startupů, aplikace Believer. Jak o soutěži a celém procesu mluví Matěj Plšek? Přečtěte si sami.

Více
Rozhovor
Ergobody – Terapeuti by neměli být zatěžování nepotřebnou administrativou, nechme je soustředit se na to, co je opravdu důležité.
06. 06. 2024

Ergobody – Terapeuti by neměli být zatěžování nepotřebnou administrativou, nechme je soustředit se na to, co je opravdu důležité.

První místo v Souboji Startupů si odnesl Tomáš Mixa se svým kolegou Janem Habarou, kteří přišli na trh se zcela unikátním softwarem pro terapeuty. Všechny jejich poznatky vychází z několikaleté praxe, které implementovali do svého nápadu a stvořili aplikaci Ergobody. Moderní kartotéka, videonávody nebo třeba přednastavené diagnostické testy dnes už nejsou díky nim sci-fi. Jak si po soutěži startup vede a je otevřen novým investorům? To vše se dočtete v rozhovoru.

Více
Rozhovor
Citymind: Využíváme naplno potenciál generativní AI pro města a občany
23. 05. 2024

Citymind: Využíváme naplno potenciál generativní AI pro města a občany

Doba rychle spěje kupředu, což přináší mnoho inovací. Aktuálně v žebříčku trendů vede umělá inteligence. Že nejde o pouhý módní trend dokazuje svými produkty startup Citymind, který díky AI chatbotovi dokáže významně zrychlit a zefektivnit komunikaci lidí s úřady. Přináší konec ručního prohledávání webů a úředních desek i hloupých chatbotů s několika předdefinovanými otázkami a odpověďmi. Boří také mýty, že státní sektor není přívětivé prostředí pro inovace. V Souboji Startupů si tým Citymind vybojoval krásné třetí místo. Jak hovoří o svých začátcích, o soutěži a o budoucnosti foundeři Tereza Hrbková, Martin Mikulášek, Filip Prochác, a Andrej Gono.

Více
Rozhovor
GABLE STUDIO – pojďme s dobou a ukažme nejen dětem, že učení může být zábava
26. 04. 2024

GABLE STUDIO – pojďme s dobou a ukažme nejen dětem, že učení může být zábava

Lenka Gabrielová je jednou z účastnic soutěže Souboj Startupů, která i přes nelehké překážky, které si pro ni život připravil, šla a bojovala za svůj nápad. Díky své vášni do 3D technologií přivedla na svět SINET hry, kterými ukazuje, že učení nemusí být nuda a potvrzuje tak myšlenku J. A. Komenského, která říká, pokud je škola hrou, baví všechny a předá dětem mnohem víc. Jak vzniklo GABLE Studio a jaká pro ni byla účast v Souboji Startupů?

Více
eventy
27. 11. 2023

Rekordní počet přihlášených i hodnota cen. To a mnoho dalšího přinesl šestý ročník Souboje startupů.

V listopadu proběhl už šestý ročník Souboje startupů, který se v rámci konference UP Business Camp uskutečnil v prostorách Pevnosti poznání v Olomouci. Letošní ročník přilákal několik rekordních čísel a jednu velkou změnu v programu. Kromě soutěže Business Camp přinesl také bohatý program plný přednášek od významných hostů.

Více
eventy
11. 2. 2021

Souboj startupů při UP Business camp proběhl již potřetí

Olomoucký Startup Klub usiluje o podporu lokálních startupů nejrůznějšími aktivitami – od samotného vyhledávání nových talentů, přes jejich propojování s investory, až po networkingové a jiné akce. A právě událost Souboj startupů při UP Business Camp bývá pomyslnou třešničkou na dortu našeho každoročního snažení. Poslední ročník proběhl v listopadu 2020, s ohledem na aktuální dění poprvé kompletně online. Jaké projekty se představily investorům a kdo ze souboje odešel jako vítěz?

Více
eventy