První místo v Souboji Startupů si odnesl Tomáš Mixa se svým kolegou Janem Habarou, kteří přišli na trh se zcela unikátním softwarem pro terapeuty. Všechny jejich poznatky vychází z několikaleté praxe, které implementovali do svého nápadu a stvořili aplikaci Ergobody. Moderní kartotéka, videonávody nebo třeba přednastavené diagnostické testy dnes už nejsou díky nim sci-fi. Jak si po soutěži startup vede a je otevřen novým investorům? To vše se dočtete v rozhovoru.
Představte se našim čtenářům prosím.
Ergobody je tvořeno dvěma foundery, prvním jsem já, Tomáš Mixa, přes patnáct let hrdý Olomoučák a vystudovaný fyzioterapeut a ergonom. No a druhý je můj kolega Jan Habara, který je taktéž fyzioterapeut a majitel firmy Mobilní fyzioterapie. Oba máme za sebou přes deset let podnikání. Moje zkušenosti jsou z oblasti dodávání zdravotníků do firem – našimi klienty jsou například Honeywell, Škoda nebo třeba Siemens. A Honza se zaměřuje spíše na domácí péči a klasickou ambulanci.
Naše podnikatelská zkušenost je i důvod, proč jsme šli do tohoto podnikatelského systému a do projektu Ergobody.
Co si máme pod pojmem Ergobody představit?
Jedná se o komplexní systém pro vedení terapeutické praxe. Jde o webovou platformu, která umožňuje fyzioterapeutům, psychoterapeutům, masérům, fitness trenérům a dalším, efektivně zapisovat klientskou kartu, chceme-li zdravotní dokumentaci. Další, primární funkcí Ergobody, je efektivní komunikace s klientem, aby měl vše, co potřebuje k tomu, aby byl spokojený a zdravý.
Ergobody představuje jednoduše hezký, líbivý systém, který je přizpůsoben potřebám terapeutů. Aktuálně sídlíme v Envelopa Hub, což je v podstatě celonárodní projekt, kde se sdružují silné skupiny a partneři, kteří podporují health tech, e-health nebo jednoduše elektronické zdravotnictví.
S aplikací Ergbody můžeme s klientem fungovat i na dálku.
Samozřejmě se doporučuje face-to-face komunikace, ale díky Ergbody to není nutné. Rozšiřujeme tedy povědomí o zdraví a jsme schopni pečovat o zdraví klienta na dálku.
Co bylo vašim impulsem, pustit se do Ergobody?
Díky za tuto otázku! Začali jsme vnímat, že je na trhu skutečně obrovská díra, což my známe nejvíc z toho rehabilitačního a fyzioterapeutického světa. Kdybyste jenom viděli, do čeho fyzioterapeuti zapisují zdravotní dokumentaci. To je skutečně šílené. Buď se jedná o systém pro lékaře, anebo se jedná o Excel, Word a úplně nejhorší je taky třeba papír a tužka. Takové věci se skutečně dějí v 21. století. Proto jsme si začali říkat, pojďme udělat něco hezkého, něco uživatelsky příjemného. A současně jsme chtěli udělat něco, co bude zaměřeno právě na terapeuty.
Jistě papír si natisknete, předchystáte si šablony, stejně tak u Excelu či Wordu. Ale co se týče právě těch lékařských programů, ty jsou fixně dané a chtějí po fyzioterapeutech spoustu dat, které oni nepotřebují zapisovat. Fyzioterapeuti v těchto programech využijí například pouhých 15 %, ale stejně musí vše zapisovat, protože jinak je systém nepustí dál.
Na koho cílíte?
Ergobody cílí především na B2B segment – business to business. Takže různé rehabilitační kliniky, fitness centra atd. Ale současné cílíme i na B2C trh – business to customer. Pokud se nám podaří získat potřebný kapitál, chceme monetizovat i klienta.
Jaké byly vaše začátky?
Začátky byly hezké, takové jednoduché.
Jak se Ergobody od vašich začátků vyvinulo?
Teď jsme vlastně už něco vyvinuli, máme něco funkčního, co nabízíme na trhu a až teď bych řekl, že začíná ta pravá hra. Doteď jsme si hráli, finance jsme na to sehnali a teď už skutečně o něco jde. Teď držíme v rukou něco, co má skutečně potenciál a my víme, že jej musíme využít.
Jak jste se o Souboji Startupů dozvěděli?
To už si asi nevzpomenu přesně. Ale nejspíš to bylo přes Facebook, nebo přes Byzmag. V době, kdy přišla možnost přihlásit se do Souboje Startupů, byl náš produkt na trhu asi tři měsíce, takže na něm bylo ještě dost práce a bylo to pro nás takové divoké období. Ale líbilo se mi, že nás organizátoři nezatěžovali žádným zbytečným papírováním, nebo jinými složitými vstupními procesy. V registraci si od nás vzali jen to nejdůležitější, díky čemuž byla registrace docela rychlá a hned následovaly instrukce k jednotlivým kolům, prezentaci, no a pak jsme to vyhráli. (smích)
Jak jste naložili s cenami, které vám vaše první místo přineslo?
Ještě jednou bych chtěl všem dárcům, kteří tyto hodnotné ceny do soutěže věnovali, poděkovat. Protože je využíváme dodnes a nemáme je ještě celé vybrané. Ale velmi nám to pomáhá. Pan Pavel Sedláček z Esmedia Interactive s.r.o. je zkušený odborník z digitálního světa a rozjezdu startupů, pan Jakub Dohnal z advokátní kanceláře Arrows, ETL je zástupce advokátní kanceláře naprosto moderního typu, který také rozumí rozjezdu digitálních startupů.
Doporučil byste účast budoucím startupistům?
Určitě! Jak jsem říkal, my jsme se do soutěže přihlásili v době, kdy jsme měli nejvíc práce, a i přes to můžu říct, že nás od ní soutěž nebrzdila. Bylo to efektivní, dobře zorganizované, pokyny byly jasné a co si budeme povídat, u startupů je důležité využít každé minuty. A když po vás chce někdo dvacetistránkový dokument, tak je to problém a zvažujete, zda do takové soutěže vůbec jít. Souboj Startupů takový rozhodně nebyl a jak říkám, vše bylo naprosto efektivní.
Soutěž doporučuju startupům v jakékoliv fázi.
Vzpomenete si jaké byly vaše další kroky po soutěži?
V momentě, když jsme vyhráli první místo v Souboji Startupů, jsme měli už asi 20 platících zákazníků, což byli různí terapeuti, kteří pod sebou měli 50-60 klientů. Taková skupina lidí už využívala Ergobody. V tomto období jsme dostávali také hodně zpětné vazby, takže jsme hodně vylepšovali. Současně jsme zjistili, že nám začínají docházet peníze, protože zpětné vazby bylo více, než jsme původně očekávali a věděli jsme, že musíme poupravit dost věcí, abychom splnily požadavky našich platících zákazníků. Hned po soutěži jsme tedy začali hledat investora, čemuž jsme otevřeni i dodnes.
Rádi nabídneme potenciálním investorům podíl ve firmě.
Pro další kroky potřebujeme jednoznačně kapitálovou podporu. Abychom mohli růst tak, jak je to v plánu.
Máte v současné době nějaké investory?
Jednáme s pár investory. Zatím nemáme žádné konečné rozhodnutí. Oni od nás sbírají informace, my pro ně připravujeme vše potřebné a nadále jednáme. Ale z mého pohledu by mohlo být více stran, se kterými bychom mohli jednat.
Jaké jsou ohlasy na Ergobody ze strany vašich klientů?
Udělali jsme dost úprav, které byly dělané na míru přímo uživatelům. A tím, že klientů nejsou žádné tisícovky, tak můžeme říct, že ty úpravy, které tam děláme jsou skutečně na míru. Samozřejmě, před tím, než k úpravě dojde zhodnotíme, zda je úprava věcná a následně ji implementujeme.
Máme spoustu hezkých recenzí, kde nám lidé děkují za vytvoření Ergobody, chválí jej a vyzdvihují třeba možnost přidávání vlastních videí.
Uvažovali jste o rozšíření do jiných zemí?
Určitě, je to jeden z našich plánů.
Naše plány jsou teď takové, že do konce roku 2024 chceme mít určitý počet platících uživatelů, nastavenou hodnotu máme na 1 000 platících uživatelů, což v podstatě sedí na množství potenciálních zákazníků v České republice. Víme, že fyzioterapeutů, psychoterapeutů, masérů a fitness trenérů je v České republice okolo 50 000. Víme taky, že pokud tisíc lidí z tohoto „balíčku“ bude využívat našich služeb, bude to úspěch a potom začneme pracovat na naši expanzi do zahraničí. Jsme obeznámeni s tím, že existují nějaké systémy v anglickém jazyce, které jsou naši blízkou konkurencí, ale nemají jinou jazykovou mutaci. S Ergobody se porozhlížíme se po Polsku, Slovensku nebo třeba taky Maďarsku.
Myslíte si, že má Ergobody nějakou silnou konkurenční výhodu proti jiným aplikacím tohoto typu?
Naši konkurenční výhodou jsou právě dvě dimenze přístupů. Jeden přístup je pro terapeuta a druhý pro klienta. Terapeuti mohou svým klientům nasdílet různé cviky, které mu doporučili třeba během jejich konzultace. Dnes je to řešeno například tak, že vám terapeuti cviky nakreslí, dají vám papír s obrázky anebo vám jenom řeknou, jak máte cvičit. Buďme upřímní, častokrát klienti tyto papíry ztratí anebo jednoduše zapomenou, jak jim terapeut daný cvik popisoval. Díky Ergobody klienti vidí pokyny od svého terapeuta, mohou se podívat na videa, které jim nasdílel a tím efektivněji pracovat na své léčbě.
Klienti terapeutů platí za využívání aplikace?
V současné době to máme nastaveno tak, že veškerá finanční zátěž jde pouze na terapeuty. Neříkáme, že do budoucna tuto možnost nějak neupravíme, ale v současné době hradí evidenční systém pouze terapeut.
Chtěl byste na závěr něco dodat?
Chtěl bych poděkovat celému svému týmu. Jsme dva foundeři – Honza a já. Ale velice důležitá součást týmu je vlastně Petr Majtán z Brna, s týmem Innovatee, kteří mají na starost celý IT development. Potom také Tomáš Junker, který nám dělal grafiku, Lukáš Bednařík, copywriter, Pavla Skorpilová, která nám dělala průzkum trhu, Filip Rosenkranc, který nám zajišťuje marketing. Děkuji taky Danu Hastíkovi, který nám pomáhal v začátcích, je to náš strategy advisor, který nás dostal do světa digitálních služeb.